Vad kan vi hjälpa dig med?
Frågor om hur Smart Lock fungerar och felsökning
När Bluetooth-anslutningen från din telefon till låset är förlorad, kommer låset att låsas automatiskt. Så är du alltid försäkrad om att dina dörrar är låsta när du inte är hemma.
Varpå du inte kan låsa upp med UNLOCK-knappen, som garanterar att din dörr är säkrad från inkräktare som försöker ta sig at öppna dörren.
När du kommer hem, så ansluter sig din smartphone till låset automatiskt som gör att du kan använda UNLOCK-knappen och öppna dörren.
Ja, om du har en altandörr med ett utvändigt handtag kan du låsa och låsa upp från utsidan via din app.
Det är enkelt att montera ett utvändigt handtag. Du kan göra det själv. Se monteringsinstruktioner under klicka här
Ja, du har två alternativ.
Låset kan ställas in på en inställning som vi kallar “Homelock”. Inställningen ser till att inte låsa när Bluetooth-anslutningen är förlorad. UNLOCK-knappen är alltså alltid aktiv så att du låsa/ låsa upp direkt på låset. Du kan även låsa upp via din app.
På låsets standardinställning är “Homelock” avaktiverat, men du kan undvika automatisk låsning genom att inte trycka ned handtaget helt. När du stänger dörren och sedan vill låsa den trycker du bara på UNLOCK-knappen.
Om ditt Smart Lock inte har “Homelock” funktionen, vänligen uppdatera mjukvaran på låset. Läs mer om detta under klicka här
Det kan aktivera ett obegränsat antal användare. Du blir en godkänd användare genom att uppge den 5-siffriga koden till låset. Koden väljs av personen som installerat låset (koden kan även hittas i appen).
Ja, det kan vara 4 telefon ansluten åt gången. Oavsett vilken telefon som har anslutning till låset, kan alla användare låsa via UNLOCK-knappen på låset.
Denna uppdatering kom vi med januari 2021 (FW 5.0). Så nu kan det vara 4 telefoner anslutna åt gången. Kom ihåg att du ska uppdatera till den senaste mjukvaran (min. FW 5.0) för att kunna ansluta flera telefoner åt gången. Läs mer om hur du uppdaterar mjukvaran klicka här
När en godkänd smartphone har anslutits till låset kan man låsa och låsa upp genom att trycka på UNLOCK-knappen.
Det finns ingen begränsning.
Du kan alltid använda en annan telefon och ladda ner appen. Du behöver bara kunna koden till låset. Alla som du har delat tillgång med kan se koden i deras app (om du skulle råka glömma den). Du ska uppge koden när du ansluter en ny telefon till låset.
Du kan även nollställa låset och återinstallera det. Se hur du nollställer ditt lås klicka här
Koden du väljer till låset består av 5 siffror. Så om man inte kan koden finns det 100 000 sifferkombinationer som en inkräktare kan välja bland.
Om man uppger fel kod så avbryter låset Bluetooth-anslutningen i 20 sekunder. Försöker man igen med fel kod ska man vänta en minut innan låset ansluter sig igen till en smartphone. Om man uppger fel kod en tredje gång ska man vänta 2 minuter. Det kallar vi för en time-out. En time-out utökas varje gång man uppger fel kod.
Om man uppger fel kod 14 gånger så är det en time-out på över 3 dagar. Alltså behöver man vänta i mer än 3 dagar innan låset tillåter en smartphone att ansluta sig igen.
Dock kan du alltid ta ut batterierna för att nollställa time-outen.
OBS: för att kunna ta ut batterierna ska man vara inne i huset.
Du kan alltid använda en annan telefon och ladda ner appen. Du behöver endast ange koden till låset för att ansluta smartphonen. Läs mer klicka här
Batterierna håller i ca 2 år. Du kommer att förvaras via din app i god tid innan batterierna ska bytas ut. Om är batterierna når en kritiskt låg nivå kan låset inte låsas. Inget händer med låset, du sätter bara i nya batterier och du behöver inte installera om någonting, dina telefoner kommer ihåg:
Låset tål ett vridmoment på 100N/m samt angivna försök på sabotage utfört med en rad olika verktyg för att komma åt låsmekanismen.
Det är kravet som ställs på denna typ av produkt i svensk 3620 (klass B) standard (2010 krav).Vi har inte velat godkänna lås vid t.ex. SP, då den är väldigt dyr (produkten blir betydligt dyrare för slutkunderna) och för att våra svenska distributörer tycker att den är onödig.
iPhone 5 och alla telefoner efterföljande samt iPads.
Android smartphones kan även användas.
Nej, Apple Homekit kan inte användas.
Nej, Home Assistant kan inte användas.
Nej, låset kan inte anslutas till ett larm eller IHC system.
Ja, du använder funktionen “genvägar” i iOS. Du kan skapa en daglig automatisering, t ex kl. 20:00 stängs Bluetooth av och sätts på igen efter 1 min.
Se hur du enkelt kan automatisera ditt lås här
Ja, du kan använda funktionen “genvägar” i iOS. Du kan skapa en automatisering som dagligen startar din Smart Lock App när du t ex stänger av ditt alarm/väckarklocka på morgonen.
Här hittar du alla instruktioner du behöver för att montera ditt Smart Lock.
Monteringsmanual med utvändigt Smart Lock handtag (100 mm stift [PDF]
Monteringsmanual, typ SP altandörr
Monteringsmanual, för invändiga handtag [PDF]
Monteringsmanual med utvändigt grepp (100 mm stift) [PDF]
Monteringsmanual med utvändigt grepp (sprint i fyrkantigt hål) [PDF]
Nej, Smart Locken med elektronik ska monteras på den invändiga sidan av dörren. Men du kan enkelt montera ett utvändigt handtag.
Du hittar våra monteringsmanualer klicka här
Låset kan dessvärre inte monteras på Velfac 200 och Ideal Combi Futura dörrar och fönster. Inte heller på fasaddörrar. Tryck här och se var ditt nya Smart Lock passar och var den inte passar.
Ja, du kan använda låset på fönstren. Du monterar dem på samma sätt som på altandörren.
Ja, låset kan monteras på Dreje Kip dörrar och fönster. Handtaget kan både låsas i stängt läge och när handtaget pekar uppåt (dörr/fönster i ventilationsläge).



Kan låsas i stängt läge och när handtaget pekar uppåt.
Nej, låset kan endast användas till standard altandörrar.
Ja, det tar ca 10 min att montera ett lås och ansluta den till din smartphone. Hitta monteringsmanualer klicka här
I paketet ligger stift 7x7, 43 mm lång och 8x8 mm adaptrar. Du kan montera ned ditt nuvarande handtag och mäta djupet från dörren till där det fyrkantiga hålet börjar - det är där stiftet ska in (se figur 1, mått A).
Avståndet (mått A) får inte vara mer än 38 mm (då passar en sprint på 5mm in i det fyrkantiga hålet, vilket är det minsta måttet du kan använda).
Er sprinten för kort kan du köpa 100 mm. sprint och såga av resterande längd på stiftet med en bågfil.
Om avståndet är mindre än 30 mm (mått A) ska du mäta det totala djupet i det fyrkantiga hålet till du når ändan (se figur 1, mått B). Detta avstånd (mått B) ska vara minst 43 mm. Om avståndet är mindre 43 mm kan du såga av resterande längd på stiftet med en bågfil.
Figur 1
Låset är 173 mm i längd och 26 mm i bredd. Du hittar måttritningar här.
Den nye appen lanceras den 19. januari 2023. Se her.
Här är manualen till installation av lås / app
Manual till iOS appen & Apple Watch (2023 version) hitter du här
Du laddar ned Secyou appen på Apple App Store eller Google Play. Sök på Secuyou smart lock.
Alla kan få tillgång till ditt lås om de har koden. Koden väljer du själv när du installerar låset.
Du kan alltid ändra namn på ditt lås via appen. Kom ihåg att inte använda bokstäverna Å, Ä, Ö. Kom ihåg at trycka på spara.
Om fel kod anges startar en time-out. Du kan ta ut batterierna och sätta in dem igen så stoppas time-outen och du kan försöka igen.
Se mer om koder och time-out klicka här
Notera att det kan ta upp till 10 sekunder för låset att låsa sig. Orsaken är att låset letar efter andra godkända användare innan den låser. Om låset hittar andra godkända användare så låser den inte sig förrän den sista användaren lämnar huset.
Stäng ned din app och öppna den igen. Försök igen med UNLOCK-knappen och hänglåset i din app.
I appen DOOR LOCKS ska du vara säker på att handtaget är stängd nedåt “Closed” (handtag ikon pekar nedåt). Om det inte fungerar kan du vrida lite på handtaget och försöka med UNLOCK-knappen igen.
Pkt. 2 Pkt. 5Om UNLOCK-knappen fortfarande inte fungerar, ta ut batterierna och sätt in dem igen.
Om det inte hjälper, byt till nya batterier. Om batteriernas nivå visar “critical” så kan du inte låsa. Den är din säkerhet för att kunna komma ut av dörren. Du får en notifikation i appen när batterierna bör bytas ut.
Om inte UNLOCK-knappen fortfarande inte fungerar, så försök att sätta låset i “Handle Sensor” off.
Anledningen är att det finns en smartphone (2) som försöker, eller har försökt komma i kontakt med låset, men med fel kod. Ta ur ett batteri och sätt i det igen. Du kan sedan ansluta till låset igen. Kom ihåg att ta bort låset i appen på den smartphone (2) som har felkod och lägg till lås igen med rätt kod. Se mer om koder och time-out klicka här
Problemet beror med största sannolikhet inte på låset, men själva låsmekanismen i dörren som kan vara sliten.
Demontera låset och testa låsmekanismen i dörren med ett vanligt handtag.
Om problemet inte gäller låsmekanismen så kan du smörja in ditt Smart Lock med låsolja.
Handtaget är installerat med en skruv (6-kant unbraco) som du bara behöver strama åt.
Orsaken kan vara att en annan smartphone är ansluten. Kom ihåg att det kan bara vara en telefon ansluten åt gången, om du inte har uppdaterat till FW 5.0. Så när du har installerat dina lås med din smartphone och andra ska få tillgång till låset, ska du komma ihåg att stänga av din Bluetooth-anslutning. Så kommer anslutningen till låset avbrytas som gör att andra kan ansluta sig till låset. Använder du Android, kan vara att du inte har godkänt Plats. Bluetooth fungerar ENDAST om du accepterar "Location permission" till "Tillåt hela tiden". Detta är en relation som Google kräver. Vi använder inte din plats för något syfte.
Du behöver bara trycka på + i appens MENU, så kommer låset att visa sig på listan igen.
Steg 1) Innan du nollställer låset är det bäst att den är upplåst. Om du inte kan fortsätt til steg 2. Steg 2) Ta sedan bort låset i din app (press LOCKS & delete lock / swipe left) Steg 3) Trycka ned PRG-knappen i min. 5 sekunder. Därefter kommer en LED-lampa blinka grön och det betyder att låset är nollställt. Om det inte kan låsa upp låset, kommer en LED-lampa blinka rött i 30 minuter. Den kommer att blinka grön/rött när låset har nollställts. När låset är nollställt MÅSTE du använda UNLOCK-knappen för att låsa och låsa upp utan att vara ansluten till en smartphone. Då kan du återinstallera låset i din app.
Se hur du enkelt nollställer ditt lås här
PRG-Knappen
Du MÅSTE använde UN-LOCK för test låsa / låsa upp.
Att appen kraschar är ett tecken på att Bluetooth cache ska cleareas (rensas). Hur man gör det varierar lite. Men sök på Google: “bluetooth cache” och inkludera telefonens produkttyp.
Dessutom ska du vara uppmärksam på att för många öppna applikationer kan störa bluetooth anslutningen.
Så raderar du cache på din mobil eller tablet
Nu till det praktiska. Det finns två olika sätt att rensa cache på – antingen allt på en och samma gång, eller individuellt varje app för sig. Vi börjar med att rensa all cache på en gång, alltså allt från både apps och browsers.
Gå in inställningar > Trycker på Utrymme eller Utrymme & Minne eller Enhetsunderhåll (det kan heta något annat allt utefter Android-versionen och märket) > Trycka på Cache / utrymme och här kommer du se mängden av cache på din enhet > En ruta kommer att dyka upp och fråga om du vill rensa all cache > Trycka OK eller “Rensa nu” och så är den borta.
Om du istället rensar cache på varje app eller browser för sig kan du göra det så här:
Gå in i inställningar > Tryck på Apps > Hitta den appa du vill rensa cache från i listan > I appupplysningar kan du välja Utrymme / minne > på skärmbilden, därefter kommer det fram att du ska välja Rensa Cache. Tryck på den och så är all cache borta från den appen.
Följ instruktionerna nedanför:
På din smartphone:
Tryck Locks och välj lås i list som skal uppdateras.
Välj FIRMWARE øv. th.
På ditt lås:
Ta ut ett batteri
Håll ned PRG-knappen (använd ditt finger / inte verktyg) medan du sätter i batteriet igen - nu lyser en grön LED-lampa konstant!
På din smartphone:
Tryck på UPLOAD-knappen - LED-lampan blinkar rött og lyser grön konstant.
När den har nått 100% slutar den grön lampan lysa, vilket betyder att låset är uppdaterat med nytt firmware.
Stäng ned din app och öppna den igen.
Ja, du kan skicka in information och data om ditt lås. Så kan vi titta på om allt ser ut som det ska. Se bilden nedan. Tryck på LOCKS och sedan på Sign in with Apple.
Du kan välja mellan att få leveransen till din hemadress alternativt hämta försändelsen hos närmaste postombud.
Leverans till postombud kostar 99 SEK medan hemleverans kostar 159 SEK. Priset beräknas i kassan innan du godkänner beställningen.
Du ska själv stå för de direkta utgifterna i samband med returneringen av varan.
Du har 30 dagars returrätt från det datum du mottar ett meddelande från fraktleverantörer om att ditt paket kan hämtas ut. Dina 30 dagar gäller om du köper via Secuyous webbshop. Om du har köpt produkten från en annan webbshop är returrätten på minimum 14 dagar.
Som konsument har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Samtidigt är du ansvarig för en eventuell värdeminskning av varan om den har hanterats utöver vad som krävs för att kunna fastställa varans typ, egenskaper och funktion.
Om varan har hanterats utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrande av köpet får endast en del eller inget av köpbeloppet tillbaka.
Om emballaget saknas vid retur kan det medföra en värdeminskning. Returnera därför alltid varorna i deras originalförpackningar.
Avdragets storlek bestäms utifrån varans återstående försäljningsvärde.
Alla varor ska skickas tillbaka i samma skick och emballage/påse som du mottog dem i.
Om vi värderar att villkoren inte är uppfyllda för att tillämpa ångerrätten så kontaktar vi dig via e-post med ett grundligt formulerat skäl.
Om du har anslutit låset till din telefon så ska du nollställa låset innan du returnerar den till oss.
Läs om hur du nollställer ditt lås klicka här
Om du upplever problem med att genomföra en beställning kan du skriva till oss på info@secuyou.dk
Så skickar vi en rabattkod till dig så att du kan genomföra köpet utan att betala.
Du ska därefter överföra beloppet till vårt Nordea konto och skicka kvitto på överföringen.
Så fort vi har mottagit ditt belopp och kvitto så genomför vi beställningen och skickar varorna till dig.
Du hittar vår Nordea bank information här:
Konto: 2229-8972179710
IBAN: DK7020008972179710
SWIFT: NDEADKKK
Ja, du kan naturligtvis ringa till oss få hjälp.
Du kan ringa till oss dagligen mellan 09-16 på +45 4553 4553.
Du kan även skriva till oss via chattfunktionen (se nederst på hemsidan).