30 dagars öppet köp | Leveranstid 3-5 dagar | Få först betala sen med Klarna

Secuyou Smart Lock help center in swedish

Vad kan vi hjälpa dig med?

Frågor om hur Smart Lock fungerar och felsökning

När Bluetooth-anslutningen från din telefon till låset är förlorad, kommer låset att låsas automatiskt. Så är du alltid försäkrad om att dina dörrar är låsta när du inte är hemma.

Se hur det fungerar här

Varpå du inte kan låsa upp med UNLOCK-knappen, som garanterar att din dörr är säkrad från inkräktare som försöker ta sig at öppna dörren. 


När du kommer hem, så ansluter sig din smartphone till låset automatiskt som gör att du kan använda UNLOCK-knappen och öppna dörren. 

Se hur det fungerar här

Ja, om du har en altandörr med ett utvändigt handtag kan du låsa och låsa upp från utsidan via din app.

Se hur det fungerar här

Det är enkelt att montera ett utvändigt handtag. Du kan göra det själv. Se monteringsinstruktioner under klicka här

Ja, du har två alternativ. 

  1. Låset kan ställas in på en inställning som vi kallar “Homelock”. Inställningen ser till att inte låsa när Bluetooth-anslutningen är förlorad. UNLOCK-knappen är alltså alltid aktiv så att du låsa/ låsa upp direkt på låset. Du kan även låsa upp via din app.

Se hur du växlar till Homelock inställningen här

  1. På låsets standardinställning är “Homelock” avaktiverat, men du kan undvika automatisk låsning genom att inte trycka ned handtaget helt. När du stänger dörren och sedan vill låsa den trycker du bara på UNLOCK-knappen. 

       

Om ditt Smart Lock inte har “Homelock” funktionen, vänligen uppdatera mjukvaran på låset. Läs mer om detta under klicka här

Det kan aktivera ett obegränsat antal användare. Du blir en godkänd användare genom att uppge den 5-siffriga koden till låset. Koden väljs av personen som installerat låset (koden kan även hittas i appen). 


Ja, det kan vara 4 telefon ansluten åt gången. Oavsett vilken telefon som har anslutning till låset, kan alla användare låsa via UNLOCK-knappen på låset.

Se hur det fungerar här

Denna uppdatering kom vi med januari 2021 (FW 5.0). Så nu kan det vara 4 telefoner anslutna åt gången. Kom ihåg att du ska uppdatera till den senaste mjukvaran för att kunna ansluta flera telefoner åt gången. Läs mer om hur du uppdaterar mjukvaran klicka här

När en godkänd smartphone har anslutits till låset kan man låsa och låsa upp genom att trycka på UNLOCK-knappen.


Du kan alltid använda en annan telefon och ladda ner appen. Du behöver bara kunna koden till låset. Alla som du har delat tillgång med kan se koden i deras app (om du skulle råka glömma den). Du ska uppge koden när du ansluter en ny telefon till låset.

Se hur enkelt det är att ansluta till ditt lås igen, klicka här



Du kan även nollställa låset och återinstallera det. Se hur du nollställer ditt lås klicka här

Koden du väljer till låset består av 5 siffror. Så om man inte kan koden finns det 100 000 sifferkombinationer som en inkräktare kan välja bland.

Om man uppger fel kod så avbryter låset Bluetooth-anslutningen i 20 sekunder. Försöker man igen med fel kod ska man vänta en minut innan låset ansluter sig igen till en smartphone. Om man uppger fel kod en tredje gång ska man vänta 2 minuter. Det kallar vi för en time-out. En time-out utökas varje gång man uppger fel kod.

Om man uppger fel kod 14 gånger så är det en time-out på över 3 dagar. Alltså behöver man vänta i mer än 3 dagar innan låset tillåter en smartphone att ansluta sig igen.

Dock kan du alltid ta ut batterierna för att nollställa time-outen.

OBS: för att kunna ta ut batterierna ska man vara inne i huset. 

Du kan alltid använda en annan telefon och ladda ner appen. Du behöver endast ange koden till låset för att ansluta smartphonen. Läs mer klicka här

Batterierna håller i ca 2 år. Du kommer att förvaras via din app i god tid innan batterierna ska bytas ut. Om är batterierna når en kritiskt låg nivå kan låset inte låsas.

Låset tål ett vridmoment på 100N/m samt angivna försök på sabotage utfört med en rad olika verktyg för att komma åt  låsmekanismen.

Det är kravet som ställs på denna typ av produkt i svensk 3620 (klass B) standard.

iPhone 5 och alla telefoner efterföljande samt iPads.

Android smartphones kan även användas. 

Ja, låset kan användas med Homey Pro. Det är standard FW, så du behöver inte uppdatera någonting

Nej, Apple Homekit kan inte användas.

Nej, Home Assistant kan inte användas.

Nej, låset kan inte anslutas till ett larm eller IHC system.

Ja, du använder funktionen “genvägar” i iOS. Du kan skapa en daglig automatisering, t ex kl. 20:00 stängs Bluetooth av och sätts på igen efter 1 min. 

Se hur du enkelt kan automatisera ditt lås här

Ja, du kan använda funktionen “genvägar” i iOS. Du kan skapa en automatisering som dagligen startar din Smart Lock App när du t ex stänger av ditt alarm/väckarklocka på morgonen. 

Se hur du enkelt kan automatisera ditt lås här

Nej, Smart Locken med elektronik ska monteras på den invändiga sidan av dörren. Men du kan enkelt montera ett utvändigt handtag.

Du hittar våra monteringsmanualer klicka här

Låset kan dessvärre inte monteras på Velfac 200 och Ideal Combi Futura dörrar och fönster. Inte heller på fasaddörrar. Tryck här och se var ditt nya Smart Lock passar och var den inte passar.

Ja, du kan använda låset på fönstren. Du monterar dem på samma sätt som på altandörren. 

Ja, låset kan monteras på Dreje Kip dörrar och fönster. Handtaget kan både låsas i stängt läge och när handtaget pekar uppåt (dörr/fönster i ventilationsläge).

                  

Kan låsas i stängt läge och när handtaget pekar uppåt. 

Nej, låset kan endast användas till standard altandörrar.

Ja, det tar ca 10 min att montera ett lås och ansluta den till din smartphone. Hitta monteringsmanualer klicka här

Ja, allt följer med.

  • Lås med handtag.
  • 1 stift, 43 mm lång, 7x7 mm och 8x8 mm adaptrar
  • Skruvar
  • 2 stk AAA batterier
  • Secuyou klistermärke.
När du köper låset ska du bara tänka på om du behöver ett höger eller vänster handtag.

I paketet ligger stift 7x7, 43 mm lång och 8x8 mm adaptrar. Du kan montera ned ditt nuvarande handtag och mäta djupet från dörren till där det fyrkantiga hålet börjar - det är där stiftet ska in (se figur 1, mått A).

Avståndet (mått A) får inte vara mer än 38 mm (då passar en sprint på 5mm in i det fyrkantiga hålet, vilket är det minsta måttet du kan använda).

Er sprinten för kort kan du köpa 100 mm. sprint och såga av resterande längd på stiftet med en bågfil. 

100 mm sprint

Om avståndet är mindre än 30 mm (mått A) ska du mäta det totala djupet i det fyrkantiga hålet till du når ändan (se figur 1, mått B). Detta avstånd (mått B) ska vara minst 43 mm. Om avståndet är mindre 43 mm kan du såga av resterande längd på stiftet med en bågfil. 

Figur 1

Du laddar ned Secyou appen på Apple App Store eller Google Play. Sök på Secuyou smart lock.

Alla kan få tillgång till ditt lås om de har koden. Koden väljer du själv när du installerar låset.

Se hur andra får tillgång till ditt lås med appen här

Läs hur du gör i monteringsmanualen i steg 9-12 här

Du kan alltid ändra namn på ditt lås via appen. Kom ihåg att inte använda bokstäverna Å, Ä, Ö. 

Se hur du enkelt ändrar namn på låset här

Läs hur du gör i monteringsmanualen i steg 13-14 här.

För att ändra koden ska låset nollställas och återinstalleras.

Steg 1. Lås upp låset. Nollställ, se videon här:

LÄNK TILL HUR DU NOLLSTÄLLER LÅSET

Steg 2. Kom ihåg att radera ditt lås i din app som videon visar i länken. Kom ihåg att göra det på alla telefoner. 

Om du glömde att låsa upp låset kommer låset att blinka rött i 30 min. Efter 30 min stängs den av och låset nollställs. De ska trycka på UNLOCK-knappen och låsa upp - det bekräftar att låset har nollställts. 

Steg 3. Öppna appen på din första telefon och återanslut, se instruktionsvideo här:

LÄNK TILL HUR DU ÅTERANSLUTER TILL LÅSET

Steg 4. Återupprepa stegen för samtliga anslutna telefoner och kom ihåg att använda samma kod som på första telefonen.

Om fel kod anges startar en time-out. Du kan ta ut batterierna och sätta in dem igen så stoppas time-outen och du kan försöka igen. 

Se mer om koder och time-out klicka här

Notera att det kan ta upp till 10 sekunder för låset att låsa sig. Orsaken är att låset letar efter andra godkända användare innan den låser. Om låset hittar andra godkända användare så låser den inte sig förrän den sista användaren lämnar huset.

  1. Stäng ned din app och öppna den igen. Försök igen med UNLOCK-knappen och hänglåset i din app.

  2. I appen DOOR LOCKS ska du vara säker på att handtaget är stängd nedåt “Closed” (handtag ikon pekar nedåt) och hänglåset er vitmarkerad. Om det inte fungerar kan du vrida lite på handtaget och försöka med UNLOCK-knappen igen.



  3. Om UNLOCK-knappen fortfarande inte fungerar, ta ut batterierna och sätt in dem igen.

  4. Om det inte hjälper, byt till nya batterier. Om batteriernas nivå visar “critical” så kan du inte låsa. Den är din säkerhet för att kunna komma ut av dörren. Du får en notifikation i appen när batterierna bör bytas ut.

  5. Om UNLOCK-knappen fortfarande inte fungerar så försök att sätta låset i “Homelock” stadiet.

Se hur du enkelt byter till Homelock här

Anledningen är att det finns en smartphone (2) som försöker, eller har försökt komma i kontakt med låset, men med fel kod. Ta ur ett batteri och sätt i det igen. Du kan sedan ansluta till låset igen. Kom ihåg att ta bort låset i appen på den smartphone (2) som har felkod och lägg till lås igen med rätt kod. Se mer om koder och time-out klicka här

  1. Problemet beror med största sannolikhet inte på låset, men själva låsmekanismen i dörren som kan vara sliten.

  2. Demontera låset och testa låsmekanismen i dörren med ett vanligt handtag.

  3. Om problemet inte gäller låsmekanismen så kan du smörja in ditt Smart Lock med låsolja.

Se hur du enkelt kan smörja låset här

Manual till smörjning med låsolja här

Handtaget är installerat med en skruv (6-kant unbraco) som du bara behöver strama åt.



Orsaken kan vara att en annan smartphone är ansluten. Kom ihåg att det kan bara vara en telefon ansluten åt gången, om du inte har uppdaterat till FW 5.0. Så när du har installerat dina lås med din smartphone och andra ska få tillgång till låset, ska du komma ihåg att stänga av din Bluetooth-anslutning. Så kommer anslutningen till låset avbrytas som gör att andra kan ansluta sig till låset. Använder du Android, kan vara att du inte har godkänt Plats. Bluetooth fungerar ENDAST om du accepterar "Location permission" till "Tillåt hela tiden". Detta är en relation som Google kräver. Vi använder inte din plats för något syfte.


Du behöver bara trycka på ADD LOCK i appens MENU, så kommer låset att visa sig på listan igen.


Steg 1) Innan du nollställer låset är det bäst att den är upplåst. Om du inte kan fortsätt til steg 2. Steg 2) Ta sedan bort låset i din app (DOOR LOCKS > DELETE LOCK) Steg 3) Trycka ned PRG-knappen i min. 5 sekunder. Därefter kommer en LED-lampa blinka grön och det betyder att låset är nollställt. Om det inte kan låsa upp låset, kommer en LED-lampa blinka rött i 30 minuter. Den kommer att blinka grön när låset har nollställts. När låset är nollställt kan du använda UNLOCK-knappen för att låsa och låsa upp utan att vara ansluten till en smartphone. Då kan du återinstallera låset i din app.

Se hur du enkelt nollställer ditt lås här

PRG-Knappen

 Använde UN-LOCK för test låsa / låsa upp.

Att appen kraschar är ett tecken på att Bluetooth cache ska cleareas (rensas). Hur man gör det varierar lite. Men sök på Google: “bluetooth cache” och inkludera telefonens produkttyp.

Dessutom ska du vara uppmärksam på att för många öppna applikationer kan störa bluetooth anslutningen.

Så raderar du cache på din mobil eller tablet

Nu till det praktiska. Det finns två olika sätt att rensa cache på – antingen allt på en och samma gång, eller individuellt varje app för sig. Vi börjar med att rensa all cache på en gång, alltså allt från både apps och browsers.

Gå in inställningar > Trycker på Utrymme eller Utrymme & Minne eller Enhetsunderhåll (det kan heta något annat allt utefter Android-versionen och märket) > Trycka på Cache / utrymme och här kommer du se mängden av cache på din enhet > En ruta kommer att dyka upp och fråga om du vill rensa all cache > Trycka OK eller “Rensa nu” och så är den borta.

Om du istället rensar cache på varje app eller browser för sig kan du göra det så här:

Gå in i inställningar > Tryck på Apps > Hitta den appa du vill rensa cache från i listan > I appupplysningar kan du välja Utrymme / minne > på skärmbilden, därefter kommer det fram att du ska välja Rensa Cache. Tryck på den och så är all cache borta från den appen.

Se hur du enkelt uppdaterar firmware på ditt lås här

Eller följ instruktionerna nedanför:

På din smartphone:

  1. Installera app från PlayStore / App Store

På ditt lås:

  1. Ta ut ett batteri

  2. Håll ned PRG-knappen (använd ditt finger / inte verktyg) medan du sätter i batteriet igen - nu lyser en grön LED-lampa konstant!

På din smartphone:

  1. Välj FIRMWARE i menyn

  2. Tryck på CONNECT-knappen - appen ska hitta låset

  3. Tryck på UPLOAD-knappen - nu lyser LED-lampan rött

När den har nått 100% slutar den röda lampan lysa, vilket betyder att låset är uppdaterat med första programdelen.

  1. Du ska nu uppdatera andra programdelen och återupprepa från steg 2.

När den har nått 100% slutar den röda lampan lysa, vilket betyder att låset är uppdaterat med nytt firmware.

Om du får ett felmeddelande så är det för att du redan har det senaste firmwaret i ditt lås. Du ska därefter ta ut batterierna och sätta in dem igen för att avbryta uppdateringen. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra firmware och apps.

Ja, du kan skicka in information och data om ditt lås. Så kan vi titta på om allt ser ut som det ska. Se bilden nedan. Tryck på DOOR LOCKS och sedan på kugghjulet och följ instruktionerna.


Du kan välja mellan att få leveransen till din hemadress alternativt hämta försändelsen hos närmaste postombud. 

Leverans till postombud kostar 99 SEK medan hemleverans kostar 159 SEK. Priset beräknas i kassan innan du godkänner beställningen.

Du ska själv stå för de direkta utgifterna i samband med returneringen av varan.

Du har 30 dagars returrätt från det datum du mottar ett meddelande från fraktleverantörer om att ditt paket kan hämtas ut. Dina 30 dagar gäller om du köper via Secuyous webbshop. Om du har köpt produkten från en annan webbshop är returrätten på minimum 14 dagar.


När du handlar hos secuyou.se har du 30 dagars ångerrätt. Önskar du att ångra en vara behöver du kontakta oss per e-post på info@secuyou.dk eller via formuläret här inom 30 dagar från uthämtningsdatum. Om du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras enskilt, börjar fristen löpa från den dag du mottar den sista varan. Fristen innebär att du inom 30 dagar efter mottagandet har rätt att ge oss besked om att du vill ångra ditt köp.

När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera varan.

För att tillämpa ångerrätten får du gärna fylla i Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.

Som konsument har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Samtidigt är du ansvarig för en eventuell värdeminskning av varan om den har hanterats utöver vad som krävs för att kunna fastställa varans typ, egenskaper och funktion.

Om varan har hanterats utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrande av köpet får endast en del eller inget av köpbeloppet tillbaka.

Om emballaget saknas vid retur kan det medföra en värdeminskning. Returnera därför alltid varorna i deras originalförpackningar.

Avdragets storlek bestäms utifrån varans återstående försäljningsvärde.

Alla varor ska skickas tillbaka i samma skick och emballage/påse som du mottog dem i.

Om vi värderar att villkoren inte är uppfyllda för att tillämpa ångerrätten så kontaktar vi dig via e-post med ett grundligt formulerat skäl.

Om du har anslutit låset till din telefon så ska du nollställa låset innan du returnerar den till oss.

Läs om hur du nollställer ditt lås klicka här

Om du upplever problem med att genomföra en beställning kan du skriva till oss på info@secuyou.dk

Så skickar vi en rabattkod till dig så att du kan genomföra köpet utan att betala.

Du ska därefter överföra beloppet till vårt Nordea konto och skicka kvitto på överföringen.

Så fort vi har mottagit ditt belopp och kvitto så genomför vi beställningen och skickar varorna till dig.

Du hittar vår Nordea bank information här: 

Konto:  2229-8972179710 

IBAN: DK7020008972179710 

SWIFT: NDEADKKK

Ja, du kan naturligtvis ringa till oss få hjälp.

Du kan ringa till oss dagligen mellan 09-16 på +45 4553 4553.

Du kan även skriva till oss via chattfunktionen (se nederst på hemsidan).